Truk Lagun

Dagen har spenderats i vattnet och på båten inne i lagunen. Själva huvudön Truk/Chuuk är omringad av ett rev vilket i sin tur ger skydd, dock inte mot vindar. Vädret är väldigt varierande, precis som på Hawaii, ena sekunden regnar det och vips så är det sol, allt på 15 minuter eller så. Det märks att man är nära ekvatorn, solen steker en och med hatt och 50 i solskydd blir man ändå rosa.

Vi har nu varit här i 3 dagar och jag är så trött på friterad mat. Igår fick vi lära oss att varje torsdag anländer båten från Kalifornien med all mat. Man odlar inget själv och allt man äter kommer från staterna. Sjukt med tanke på att det är närmare till Filipinerna än Kalifornien. Urinvånarna av döma av kroppsformarna verkar bara äta friterad mat. Igår beställde Lars in Pizza och det var mer ost på den än bröd och annan topping. Själv försökte jag mig på räkor, som självklart friterades och med vitlöksmajo direkt från en tub. Så någon kulinarisk vistelse lär det inte bli, lyckades idag få in en frukttalrik till lunch, vår servitris tittade förundrat på mig.

När det gäller dricka finns det tre alternativ, läsk, läsk och läsk. Enda juicen är Coka-Colas orange juices på burk och se finns så klar öl, fantastiskt roliga alternativ. Förhoppningsvis är det lite bättre på Yap, som vi åker till på lördag. Där finns pool och hotellet har bättre standard än detta hotell, som inte är dåligt, bara enkelt och slitet.

Allt är dock förlåtet när man ser det turkosa vattnet och de vackra öarna runt omkring. Ett annorlunda ställe med få turister och intressant historia. Halva japanska kustflottan från 2a världskriget ligger sänkt i lagunen, så många vrak finns det för herrarna att dyka på....

Nu ska jag vila lite, det är jobbigt att bada & ligga på en dykbåt hela dagen. Tids omställningen är inte riktigt på plats ännu, vaknade 5 idag, vem vet imorgon kanske jag vaknar 6...

Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0