Yoga

Hathayoga

Hatha yoga är den i Europa mest kända formen av yoga, där man försöker skapa en balans i kroppens olika energisystem för att uppnå fysisk och psykisk hälsa och utveckling.

Låter bra tycker jag, kan behövas :)

Metoderna som används är reningsprocesser (shatkarma), kroppsställningar (asana), andningskontroll (pranayama), koncentrationsövningar och meditation. Stavelsen ha betyder solen och tha månen. Ordet yoga betyder förening, och hatha yoga är alltså en förening mellan de olika energier som solen (Shiva, maskulin) och månen (Shakti, femninin) representerar.

Lite flummigt men va fan man måste ju prova... Börjar bli stel som en pinne efter min joggning.

Så jag hittade en app och som jag laddade ner. Fanns olika längd, tänkte börja lätt, tar 20 minuter varianten..

Började igår och fortsatte idag, övningar jag gjort för så jag tog mig igenom det hela med lite puls men helt ok. Tänkte måste kanske öka lite...

Tror inte det va? Nu sitter jag nämligen i soffan och kommer knappt upp. Har ont i muskler jag glömt bort fanns i mage, höfter, axlar och rygg.

Da shit vad jag behöver fortsätta med detta, himla smidigt och bra komplement till mitt springande (tror jag , är ju ingen fitness guru direkt). Så jag ska prova lite till, redan imorgon (om jag kommer upp ur sängen)

Ja tänk,vad man gör när man har lite tråkigt eller är det 40 års krisen som kommer?!?!?!

Over and out

Ps bilden är snodd, han ser lätt galen ut faktiskt. Ds


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0